در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

دیگر مقالات سایت :

5/5

در این مقاله قصد داریم به شرایط عدم پرداخت مهریه بپردازیم

طبق ماده ۱۰۸۲ ق.م زن به محض انجام صیغه عقد نکاح مالک تمام مهریه میشود و میتواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد.

پرداخت مهریه در سند نکاحیه یا بصورت عندالمطالبه است و یا بصورت عندالاستطاعه که در هر دو مورد زن مستحق مطالبه و دریافت مهریه است.

حال این سوال مطرح میشود که آیا طلاق دادن زن بدون پرداخت مهریه هم شرایط و راهکاری دارد؟

در مهریه ای که عندالاستطاعه ذکر شده زن باید استطاعت مالی شوهر خود را ثابت کند ولی این بدین معنی نیست که مرد مستحق طلاق دادن زن بدون مهریه است. در مهریه عند المطالبه نیز با مطالبه زوجه ( ارائه دادخواست مهریه) اگر مرد توان پرداخت بصورت یکجا را نداشته باشد، می تواند دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را تقدیم دادگاه کرده و با اثبات شرایط مالی و درامدی خود بنابر نظر قاضی پرداخت مهریه او تقسیط می شود.

اگر زوجه دوشیزه (باکره) باشد:

در طول زندگی مشترک و تا قبل از طلاق می تواند مطالبه همه مهریه را کند فقط بر طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی: (هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهریه را قبلا داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند).

 پس در طلاق، زن باکره مستحق نصف مهریه است. ممکن است زنی در زندگی مشترک و بعد از عقد نکاح، با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی ذمه مرد را در اصطلاح حقوقی ابراء کند و یا این که مهریه را به شوهر خود ببخشد که همه این ها ارتباطی به عدم استحقاق زن در مهریه ندارد بلکه در اینجا زن با اختیار خود حقی را که در مهریه داشته صرف نظر کرده است.  در طلاق توافقی یا طلاق از طرف زوجه نیز که به صورت طلاق خلع می باشد زن چیزی از مهریه را در قبال طلاق اصطلاحا بذل می کند که در این جا نیز زن با اختیار خود از مقداری از مهریه در قبال طلاق صرف نظر می کند که باز هم ارتباطی به عدم استحقاق مهریه به زوجه (زن)  و ندادن مهریه توسط مرد ندارد.

اما اگر زن ناشزه باشد یعنی از شوهر خود تمکین نکرده باشد و یا اینکه  بیمار باشد و یا حتی مجرم و مرتکب جرمی شده باشد، یا خیانت کند و مرتکب رابطه نامشروع شود، هیچ ارتباطی با مهریه او ندارد و هیچ یک از این موارد مانع استحقاق حق  و دریافت مهریه او نیست و این از جمله اشتباهات رایج بین مردم است که فکر میکنند رابطه نامشروع زن یا ناشزه شدن او مهریه را از بین میبرد.و اما شرایط عدم پرداخت مهریه ؟

مورد اول :

۱- بر طبق ماده ۱۰۸۹ ق.م «هر گاه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین زوجین به دلیلی باطل بوده باشد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن حق مهر ندارد.»

مورد دوم :

۲- به استناد ماده ۱۱۰۱ ق.م «هر گاه به دلیلی نکاح بین زوجین، فسخ گردد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن مستحق مهر نخواهد بود تنها استثناء آن فسخ به دلیل عنن بودن مرد است یعنی مردی که توانایی عمل زناشویی نداشته باشد که در این صورت با فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر خواهد بود.»

مورد سوم:

۳- در هنگام طلاق دختر باکره نیز توضیح داده شد که مهریه او نصف خواهد شد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن سفیر عدالت . نرم افزار سفیر عدالت . دانلود نرم افزار سفیر عدالت . نرمافزار سفیر عدالت . دانلود اپلیکیشن سفیر عدالت

این اپلیکیشن درحال توسعه است

و به زودی در اختیار عموم کاربران قرار خواهد گرفت