نحوه بخشیدن مهریه به چه صورت است؟

دیگر مقالات سایت :

5/5

در این مقاله در وبسایت سفیر عدالت قصد داریم درمورد بخشیدن مهریه صحبت کنیم. که میتواند پاسخگوی سوالات بسیاری از شما در زمینه مسائل حقوقی و خانوادگی باشد

مورد اول

 اگر زن سندی، به زوج داده باشد و اقرار به دریافت مهریه کرده باشد کار بسیار دشوار است. زیرا ادعای بعدی زن در واقع انکار بعد از اقرار به حساب می آید که در محاکم قابل قبول و استناد نیست. مثلا دیده شده است که زوجین به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده وبرای بخشیدن مهریه زن سند اقرار نامه مهریه را امضاء کرده.

در این حالت مهریه دریافت شده برای او حساب می شود و ادعای بعدی نگرفتن مهریه پذیرفته نخواهد شد. مگر این که زن ثابت کند که اقرار او فاسد یا مبنی بر اشتباه بوده است. (مطابق ماده ۱۲۷۷ قانون مدنی)

مورد دوم

حالت دوم به اصطلاح حقوقی این است که زوجه (زن) ذمه مرد را از مهریه ای که بدهکار است بری کند (مهریه را از گردن شوهرش بردارد) که به آن ابراء گویند. اگر نوشته یا همان سندی که زوجه به زوج می دهد خواه رسمی باشد یا عادی، دلالت بر ابراء ذمه کند دیگر از طرف زوجه امکان رجوع وجود ندارد. ماده ۲۸۹ قانون مدنی: « ابراء عبارت از این است که دائن از حق خود به اختیار صرف نظر نماید»

مورد سوم

اگر مهریه در قالب عقد صلح در عوض چیزی صلح شده باشد،امکان رجوع برای زوجه وجود ندارد.

مورد چهارم

اگر سندی (نوشته ای) بین زوجین رد و بدل شود مبنی بر این که با توافق، مهریه مندرج در عقدنامه را کم یا زیاد کرده اند حسب نظریه شورای نگهبان این افزایش یا کاهش مهریه غیر شرعی محسوب شده و بلا اثر است.

مورد پنجم

اگر بخشیدن مهریه در قالب بذل تمام یا قسمتی از مهریه در طلاق خلع باشد زوجه در ایام عدّه می تواند به آنچه که بذل کرده است رجوع کند. فرض کنید طلاق توافقی بوده و زوجه تمام مهریه را در قبال طلاق بخشیده است بنابراین در این ایام زوجه می تواند با مراجعه به دفترخانه ای که صیغه طلاق را خوانده است طی درخواستی رجوع به مابذل (آنچه که بخشیده است) کند. این رجوع در صورتی است که زن عده داشته باشد یعنی باکره یا یائسه نباشد. (رجوع به مهریه پس از طلاق توافقی)

مورد ششم

فرض دیگر این که زن طی نوشته ای خواه در دفتر اسناد رسمی و یا در نوشته ای (سند) عادی اقدام به بخشیدن مهریه خود کرده باشد و به اصطلاح حقوقی هبه کند.

 

مورد هفتم

چه برای دریافت، ابراء و یا هبه مطلقا نیازی به اجازه پدر زوجه نیست و این که بعضی از دفاتر اسناد رسمی اصرار می کنند فقط در صورت بودن نزدیکان درجه یک زن حاضر به تنظیم این سند می باشند صرفا برای این است که مصلحت اندیشی شرایط زن و خودشان را می کنند وگرنه منع قانونی وجود ندارد.

مورد هفتم

به نظر اگر زوجه در یک برگ عادی به تعبیر حقوقی سند عادی مهریه را ببخشد یا ذمه شوهر را ابرا ء کند و … به ضرر او در دادگاه این امضاء سندیت داشته باشد اگر چه که بهتر است در این خصوص سند رسمی تنظیم شود. (ماده ۱۲۹۱ قانون مدنی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن سفیر عدالت . نرم افزار سفیر عدالت . دانلود نرم افزار سفیر عدالت . نرمافزار سفیر عدالت . دانلود اپلیکیشن سفیر عدالت

این اپلیکیشن درحال توسعه است

و به زودی در اختیار عموم کاربران قرار خواهد گرفت