شرایط مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه طلا

دیگر مقالات سایت :

5/5

مطالبه مهریه پیش از ۱۱۰ سکه

در این مقاله در وبسایت سفیر عدالت قصد داریم درمورد مطالبه مهریه پیش از ۱۱۰ سکه صحبت کنیم. که میتواند پاسخگوی سوالات بسیاری از شما در زمینه مسائل حقوقی و خانوادگی باشد.

در میان مردم به اشتباه گفته می‌شود که مطالبه مهریه پیش از ۱۱۰ سکه ممکن نیست، در صورتی که در مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه زوجه باید به دادگاه اثبات نماید که زوج توانایی پرداخت این تعداد سکه را دارد.

مرد در زمان ادای صیغه نکاح، چیزی را به همسر خود تقدیم می‌کند که در اصطلاح «مهریه» یا صداق نامیده می‌شود. در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معین و مشخصی تعیین نشده ‌است، بلکه این موضوع به توافق بین زن و مرد بستگی دارد. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر آنچه که ارزش اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، می‌تواند به عنوان مهریه قرار گیرد؛ همانند طلا، نقره، املاک، پول‌های رایج، لوازم زندگی و حتی آموزش قرآن یا آموزش مهارتی ویژه.

قانون حمایت از خانواده که در سال ۱۳۹۱ به تصویب نمایندگان مجلس رسید، حد حمایت قانونی از مطالبه مهریه را تا میزان ۱۱۰ سکه اعلام کرد و مطالبه میزان بیشتر از آن را منوط به توانایی زوج میداند.

اما اینکه می گوییم معیار توانایی در مطالبه مهریه، ۱۱۰ سکه است به این معناست که دادگاه فرض و اماره خود را بر این گذاشته  که زوج قابلیت پرداخت را دارد و اگر این تعداد را چه به صورت نقد و چه قسط بندی پرداخت نکند حکم حبس صادر وی می‌شود.

در مهریه‌های تا ۱۱۰ سکه نیازی به اثبات زوجه مبنی بر استطاعت زوج نیست بلکه در این مرحله زوج باید خودش در دادگاه عدم استطاعتش برای پرداخت مهریه را اثبات کند.

 آیا سقف مطالبه مهریه۱۱۰ سکه است؟ 

در اینجا سه حالت می توان متصور شد:
حالت اول

مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه است: که در اینصورت باید تمامی مهریه بطور کامل پرداخت شود، درغیراینصورت با زوج برابر قانون رفتار خواهد شد. (طبق ماده ۲ قانون محکومیت های مالی)

حالت دوم

مهریه دقیقاً ۱۱۰ سکه است: در این حالت نیز همانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود، در غیر اینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (طبق ماده ۲ قانون محکومیت های مالی کسانی که برای پرداخت ۱۱۰ سکه اقدام نکنند، راهی زندان خواهند شد.)

حالت سوم 

مهریه بیش از ۱۱۰ سکه تعیین شده است: که در این وضعیت، در ابتدا باید ۱۱۰ سکه مطابق قانون پرداخت شود. (و در صورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده۲ محکومیت های مالی، زندان در انتظار فرد خاطی است)

سپس دادگاه تمکن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم گیری میکند.ماده ۲۲ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی : هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه (پرداخت) ننماید، دادگاه او را الزام به تادیه کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده برمیدارد در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له ، ممتنع را در صورتی که معسر (ورشکسته) نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد.
(ماده ۲۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، تقاضای طلبکار در بازداشت کردن بدهکار تا زمان پرداخت و حصول برائت ذمه را به رسمیت شناخته است)

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

زمانی که زوجه ثابت کند که مرد استطاعت پرداخت مهریه تعیین شده را دارد بنابراین زوج ملزم به پرداخت آن خواهد شد.

البته در تعیین مهریه عندالاستطاعه، زمان پرداخت مهریه مشخص نیست و از نظر تئوری صحت و عدم صحت آن در میان حقوقدانان اختلاف نظر است، اما زوجه که این شرط را قبول می‌کند باید بپذیرد که هر زمانی که زوج اعلام عدم استطاعت مالی داشته باشد نمی‌تواند از وی مطالبه مهریه داشته باشد.

اگر زوج برای عدم پرداخت مهریه تقلب کند یا قسمتی از درآمد خود را به دادگاه اعلام ننماید بنابراین مشمول حمایت قانون نیز نمی‌شود. در شرایطی که زوج عدم استطاعت مالی خود را جهت پرداخت مهریه به دادگاه ثابت کند حکم حبس برای وی نیز ملغی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن سفیر عدالت . نرم افزار سفیر عدالت . دانلود نرم افزار سفیر عدالت . نرمافزار سفیر عدالت . دانلود اپلیکیشن سفیر عدالت

این اپلیکیشن درحال توسعه است

و به زودی در اختیار عموم کاربران قرار خواهد گرفت