چطور مهریه را ندهیم اما قانونی ؟

دیگر مقالات سایت :

5/5

بهترین راه برای فرار از پرداخت مهریه چیست؟ 

بهترین راه فرار از مهریه: براساس قانون، می توان به طور همزمان با ارائه دادخواست مطالبه مهریه، قرار تامین خواسته از دادگاه را درخواست کرد. یکی از معضلات اجتماعی که این روزها اکثر زوجین با آن رودرو هستند که مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، مسئله پرداخت مهریه های سنگینی است که در زمان ازدواج متعهد به پرداخت آن می شوند. برای بررسی این موضوع با سفیر عدالت همراه باشید.

البته این نکته قابل توجه است که

طرف دعاوی می تواند قبل از نقل و انتقال اموال دعوی، از دادگاه درخواست توقیف اموال را نماید. روش کار به این ترتیب است که اموال در ابتدا توقیف شده و بعد از اطلاع طرف مقابل، دادگاه برای وی دادخواست مهر تعیین می کند. البته باید دقت کرد که چنانچه در طی ده روز از زمان صدور قرار تامین خواسته، توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف، در صورتی که دادخواست اصلی مطالبه تایید نشود، زوج می تواند با ارائه درخواست به دادگاه، اموال خود را از توقیف خارج نماید

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی

زن به مجرد عقد، مالکِ مِهر (به فتح میم) یا همان مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد. پرداخت مهریه در سند ازدواج یا بصورت عند المطالبه است یا عند الاستطاعه. که در هر دو مورد زوجه استحقاق مطالبه تمام مهریه را دارد. حال این سوال پیش می آید که آیا طلاق دادن زن بدون مهریه هم شرایط راههایی دارد؟ 

فقط در مهریه عند الاستطاعهزوجه باید استطاعت مالی شوهر را به منظور پرداخت مهریه اثبات کند ولی به این منزله نیست که مرد مستحق طلاق دادن زن بدون مهریه است. در مهریه عند المطالبه نیز با مطالبه زن (دادن دادخواست مهریه) اگر شوهر توان پرداخت یک جای مهریه را نداشته باشد، می تواند دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را با ارائه مستندات تقدیم دادگاه کند و تقاضای تقسیط مهریه کند که در این صورت نیز با پذیرش اعسار شوهر، مهریه تقسیط می شود و البته این هم به منزله عدم استحقاق زوجه در مهریه و طلاق دادن زن بدون مهریه توسط مرد نیست. 

این یک اصل کلی است

که مهریه یک دین یا بدهی است و حق قانونی و شرعی زن می باشد و ظاهرا چطور مهریه ندهیم از اساس احتمالا سوال درستی نباشد ولی به هر حال این سوالی است که برخی از آقایان می پرسند. 

همانطور که پرداخت کردن یا عدم پرداخت بدهی به اشخاص دیگر هیچ ارتباطی با میزان یا مقدار آن بدهی ندارد پرداخت مهریه زنان نیز به مقدار پول با تعداد سکه و ..ارتباطی ندارد، چون مرد در هنگام عقد این بدهی را پذیرفته ، مجبور به پرداخت آن در هر زمانیکه زن بخواهد و مطالبه کند می‌باشد. 

با وجود این اصل

استثنائاتی هم در مورد عدم تعلق مهریه کامل یا بخشی از مهر به زن وجود دارد که به بیان آن میپردازیم، این نکات شاید پاسخ به همین سوال باشد گه چطور و در چه شرایطی مهریه داده نمی شود: 

۱.اگر عقد فی مابین زوجین باطل بوده باشد و بین آنها رابطه زناشویی رخ نداده باشد، زن حق دریافت مهریه را ندارد. 

(براساس قانون ۱۰۸۹ قانون مدنی)

۲.چون زوجین می توانند بعد از عقد ازدواج هم میزان مهریه را تعیین نمایند، اگر بعد عقد و قبل از تعیین مهریه، زن فوت کند و بین آنها رابطه جنسی انجام نشده باشد، مرد از پرداخت مهریه معاف می شود. اما اگر رابطه شکل گرفته باشد زن(ورثه او) مستحق مهرالمثل می باشد. 

۳.اگر عقد بین زن و شوهر به هر دلیلی فسخ شود و رابطه زناشویی بین آنها اتفاق نیوفتاده باشد، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد.(البته دراین مورد یک استثنا نیز وجود دارد و آن «عنن بودن مرد» یعنی ناتوانی از برقراری رابطه جنسی است که در این صورت فقط نصف مهریه‌ به زوجه تعلق می‌گیرد. 

۴.یکی از راه های نپرداختن مهریه کامل توسط مردان، طلاق قبل از رابطه جنسی است که در این حالت نصف مهریه به زن تعلق خواهد گرفت و اگر مرد قبل از عقد مهریه را کامل پرداخت کرده باشد، می تواند نصف آن را از زوجه پس بگیرد. 

۵.اگر به درخواست زوجه و بدلیل کراهت (تنفر شدید) از مرد صورت بگیرد یا در صورتی که طلاق توافقی باشد، چون از مصادیق طلاق خلع است، زن بخشی و یا تمام مهریه خود را می‌بخشد تا جدا شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن سفیر عدالت . نرم افزار سفیر عدالت . دانلود نرم افزار سفیر عدالت . نرمافزار سفیر عدالت . دانلود اپلیکیشن سفیر عدالت

این اپلیکیشن درحال توسعه است

و به زودی در اختیار عموم کاربران قرار خواهد گرفت